سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیات مثنوی معنوی2

 

هوالحی

 

عشق جان طور 1 آمد عاشقا      طور مست و خرّ موسی صاعقا 

 

آیه:

(خَرَّ موسی صَعِقا )، اشاره است به آیه شریفه: « وَلَمَّا جَاء مُوسَی لِمِیقَاتِنَا وَکَلَّمَهُ رَبُّهُ

 

قَالَ رَبِّ أَرِنِی أَنظُرْ إِلَیْکَ قَالَ لَن تَرَانِی وَلَـکِنِ انظُرْ إِلَی الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَکَانَهُ

 

فَسَوْفَ تَرَانِی فَلَمَّا تَجَلَّی رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکًّا وَخَرَّ موسَی صَعِقًا فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ

 

سُبْحَانَکَ تُبْتُ إِلَیْکَ وَأَنَاْ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِینَ »   (اعراف، 143) 

 

و چون قوم تقاضای دیدن خدا کردند موسی با هفتاد نفر بزرگان قومش که

 

انتخاب شده بودند وقت معین به وعده گاه ما آمد و خدا با وی سخن گفت موسی

 

عرض کرد خدایا خود را به من آشکار بنما که جمال تو را مشاهده کنم خدا در

 

پاسخ او فرمود مرا تا ابد نخواهی دید ولیکن در کوه بنگر اگر کوه طور به جای

 

ماند مرا خواهی دید تجلّی خدا بر کوه تابش کرد کوه را متلاشی ساخت و موسی

 

بیهوش افتاد به هوش که امد عرض کرد خدایا تو منزه و برتری به درگاه تو توبه

 

کردم من اول کسی هستم که ایمان دارم.


1-طور: که ان را طور سینا» و «جبل طور» هم می گویند کوهی است واقع در شبه جزیره ای که میان خلیج سوئز و عقبه قرار دارد.

 



کلمات کلیدی :
زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها جهت دریافت کد کلیک کنید