سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شب قدر یعنی چه؟

شب قدر یعنی چه؟

قدر در لغت، به معنی اندازه گیری، و تعیین می باشد.1 استاد شهید مطهری در تعریف قدر می فرماید: قدر به معنی اندازه و تعیین است، حوادث جهان از آن جهت که حدود و اندازه و موقعیت مکانی و زمانی آن تعیین شده است، مقدور به تقدیر الهی است.2
اما این که چرا به این شب خاص لیله القدر گفته شده است دلائلی را از کلام معصومین و قرآن می توان استفاده کرد.
1ـ شب قدر یعنی شب بزرگ و با عظمت، زیرا در قرآن کریم قدر به معنی شرافت و بزرگی هم آمده است. و گفته شده که شب قدر یعنی شب شریف و شب بزرگ، وقتی که می گوید (رجل له قدر عند الناس) یعنی فردی که نزد مردم شرافت و منزلت و بزرگی دارد، در قرآن در سوره قدر آیه دوم آمده است: لیله القدر خیر من الف شهر، یعنی شب قدر بهتر از هزار ماه است.
دلیل عظمت آن هم این است که شب قدر ظرف برای نزول قرآن به عنوان معجزه آسمانی گردیده است در قرآن آمده: انا انزلناه فی لیله القدر (ما این قرآن را در شب قدر نازل کردیم) و به جهت بیان عظمت آن، به دنبال آن می فرماید: و ما ادراک ما لیلة القدر (تو چه می دانی که شب قدر چیست؟) یعنی تو چه گونه می توانی ادارک کنی که دارای چه عظمت و شرافت و مقامی می باشد!
2ـ لیله القدر یعنی شبی که شب تقدیر و اندازه گیری است، و خداوند متعال حوادث یک سال آینده را در شب قدر مقدّر می نماید، این حوادث از قبیل مرگ و حیات، روزی و ... می باشد، چنان که این مطلب از آیه سوم سوره دخان استفاده می شود (فیها یفرق کلّ امر حکیم امراً من عندنا، انّا کنّا مرسلین).
یعنی: در آن شب هر امری بر اساس حکمت (الهی) تدبیر و جدا می گردد. (آری نزول قرآن) فرمانی بود از سوی ما که به عنوان رحمت، آن را فرستادیم ـ امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرماید. التقدیر فی الیله القدر تسعه عشر و الابرام فی لیله احدی و عشرین و الامضاء فی لیله ثلاث و عشرون یعنی (تقدیر امور (سرنوشت ها) در شب نوزدهم، و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضای آن در شب بیست و سوم صورت می گیرد.) بر اساس این روایت مرحله آخر تقدیر حتمی در اشیاء، در شب 23 است که بنابر مقتضای بعضی از روایات شب قدر می باشد.3
و اما خصوصیات شب قدر:
1ـ شبی است که مربوط به انسان کامل یعنی امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ است، بر اساس روایات: در این شب ملائکه بر ولی خدا نازل می شوند و مقدرات عالم را عرضه می کنند. امام محمد باقر ـ علیه السلام ـ فرمودند: انّه ینزّل فی لیله القدر الی ولی الامر تفسیر الامور سنة سنة یؤمر فی امر نفسه بکذا و کذا و فی امر الناس بکذا و کذا، در شب قدر به ولی امر امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ تفسیر کارها و حوادث نازل می شود وی در مورد خویش و مردمان مأمور به دستوراتی می شود.4
2ـ شبی است که سراسر رحمت و سلامت است تا صبح: سلام هی حتی مطلع الفجر5 (این شب رحمت و سلامت است تا صبحگاه) (سوره قدر آیه آخر) یعنی خداوند عنایات خاصه خود را در حدّ وسیع، برای مؤمنان قرار می دهد.
3ـ شبی است بسیار خجسته و مبارک، برای اهل ایمان، انا انزلنا فی لیله مبارکه، (دخان، آیه3) (ما قرآن را در شب مبارکی فرو فرستادیم (که شب قدر است.))
4ـ شبی است که از زمان های گذشته نیز وجود داشته است، لقد خلق له تعالی لیلة القدر اول ما خلق الدنیا و لقد خلق فیها... (خداوند شب قدر را در آغاز جهان آفرینش بیافرید و در آن اولین پیامبر و نخستین وصی را هستی بخشید...)6
5ـ شبی است که انسان باید برای بدست آوردن برکات و عنایات خاص الهی تلاش و کوشش کند و از او بخواهد که سال آینده را به بهترین شکل برای او ترسیم کند، که با اراده و اختیار خود به بالاترین کمالات و سعادت ها نائل شود. رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمود: «من قام لیلة القدر ایمانا و احتساباً غفر له ما تقدّم له فی ذنبه» (کسی که از روی ایمان و اخلاص برخیزد و در شب قدر عبادت کند، گناهان گذشته او آمرزیده می شود.)7
شخصی نزد امام باقر ـ علیه السلام ـ رسید و گفت: منظور از این آیه که (شب قدر بهتر از هزار ماه است) چیست؟ فرمودند: کار شایسته در آن شب ها مانند نماز و زکات و انواع کارهای نیک بهتر است از کاری که در هزار ماه در آن شب قدر نیست انجام گیرد و اگر خداوند پاداش حسنات مومنان را مضاعف نمی کرد به کمال فضیلت و ثواب نمی رسیدند ولی خداوند جزاء نیکی های آنان را مضاعف می کند.8

پی نوشت ها:
1 . قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، انتشارات دار الکتب الاسلامیه، ج5، ص 246 ـ 247.
2 . استاد مطهری، انسان و سرنوشت، انتشارات صدرا، ص 52.
3 . طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان، انتشارات جامعه مدرسین، جلد2، صفحه 333.
4 . کافی، جلد1، ص 248.
5 . قدر / آخر آیه.
6 . بحار الانوار، جلد 25، ص 73.
7 . شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، انتشارات اسماعیلیه، ج7، ص 263.
8 . اصول کافی، جلد4، ص 158.



کلمات کلیدی : شب قدر یعنی چه؟

شب قدر است اگر قدر بدانیم

سم الله الرحمن الرحیم ...

شب قدر است اگر قدر بدانیم

این شبهای پر بها

شهادت مولی الموحدین

اسد الله الغالب  امیر المومنین

حضرت علی (علیه السلام)

را خدمت همه افسران جنگ نرم و شیعیان جهان اسلام تسلیت عرض می کنم ....

شب قدر

حق روز ازل کل نعم را به علی داد

بین حکما حکم حکم را به علی داد

 معنای یدالله همین است و جز این نیست

کاتب که خدا بود قلم را به علی داد

می‌خواست به تصویر کشد قدرت خود را

در معرکه شمشیر دو دم را به علی داد

عمال شیاطین همه ماندند تهی‌دست

تا احمد محمود علم را به علی داد

یاران ولایت به خدا اهل بهشتند

الله کریم است ، کرم را به علی داد

هر مملکتی تابع فرمان امیری است

ایران دل افتاده به غم را به علی داد

از نسل علی یک علی آمد به خراسان

یعنی که خدا کل عجم را به علی داد

التماس دعا



کلمات کلیدی : شب قدر

واکنش آیت الله مکارم به فجایع میانمار

واکنش آیت‌الله مکارم به فجایع میانمار

یکی از مراجع تقلید قم با اشاره به کشتار و سربریدن مسلمانان در کشور میانمار گفت: باید سازمان ملل وارد شده و جلوی کشتار مسلمانان را بگیرد.

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که با حضور گسترده زائران در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به اینکه رمضان ماه ضیافت‌الله و ماه خیر، برکت، سعادت و نورانیت است، اظهار کرد: رمضان ماه قرب الی الله است.


وی با اشاره به اینکه هلال ماه رمضان با چشمان غیرمسلح در نقاط مختلف دیده شد و شک و شبهه‌ای در حلول ماه نیست تصریح کرد: ان‌شاءالله می‌توانید شب‌های قدر را با اطمینان خاطر برگزار کنید.


آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان همه کارها ضریب دارد و در یک عدد که حداقل 70 است ضرب می‌شود افزود: کمک به نیازمندان در این ماه 70 برابر ماه‌های دیگر صواب دارد و فرستادن دختر یتیم به خانه بخت، آزاد کردن زندانیان، درمان بیماران و... طبق روایات اجر و صواب چندین برابری دارد.


وی با اشاره به اینکه باید در ماه رمضان فرصت را مغتنم شمرده و تا جایی که می‌توانیم کار خیر انجام دهیم گفت: یکی از کارهای بسیار مهم در ماه رمضان آشنایی با قرآن کریم است چرا که قرآن در ماه رمضان نازل شده است و عظمت شب قدر به واسطه ظهور قرآن است.


این مرجع تقلید با اشاره به اینکه جلسات تلاوت و قرائت قرآن در این ماه مبارک به صورت گسترده برگزار می‌شود اضافه کرد: به ابتکار حرم کریمه اهل بیت قرائت روزانه یک جزء قرآن در روزهای این ماه در نقاط مختلف فراگیر شده است.


وی با تاکید بر اینکه باید در کنار تلاوت قرآن، آشنایی با مفاهیم قرآن در این ماه مورد توجه بیشتری قرار گیرد ادامه داد: الفاظ قرآن جسم و روح آن معانی و تفسیر است و باید علاوه بر جسم قرآن با روح این کتاب آسمانی آشنا شویم.


آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه سال‌ها این افتخار را دارم که در ماه رمضان مقداری از تفسیر قرآن را تقدیم علاقمندان و جوانان کنم خاطر نشان کرد: برای تفسیر امسال، سوره احزاب انتخاب شده است. این سوره در برگیرنده 12 محور مهم است و آشنایی با محورهای دوازده گانه سوره احزاب می‌تواند ما را در رسیدن به مسیر قرب الهی هدایت کند.


وی با قرائت حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) گفت: رسول خدا فرمودند خداوند این ماه را به شما امت اسلام ارزانی داشته است و گل سرسبد ماه‌های سال ماه مبارک رمضان است.


استاد حوزه علمیه قم گفت: یک شب عبادت در این ماه از هزار سال طاعت و عبادت برتر است و در این ماه درهای جهنم بسته شده و درهای بهشت به روی مردم گشوده می‌شود.


وی با اشاره به اینکه کسی که ماه رمضانی بر او بگذرد و گناهانش بخشوده نشود دور از رحمت خداست تاکید کرد: باید سعی کنید در پایان این ماه از هرگونه گناه پاکیزه باشید.


آیت‌الله مکارم‌شیرازی اهمیت جلب رضایت پدر و مادر را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: در قرآن مجید و روایات اسلامی نسبت به رعایت احترام پدر و مادر توصیه‌های بسیاری شده است.


وی با اشاره به اینکه در روایات آمده است روزه ماه مبارک رمضان در فصل گرما فضیلت و اثر بیشتری دارد افزود: در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام آمده است روزه داشتن در گرمای تابستان به منزله جهاد فی‌ سبیل‌الله است. همچنین در حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده است کسی که در گرمای تابستان روزه بدارد و عطش بر او غلبه کند خداوند دستور می‌دهد هزار فرشته صورتش را نوازش کرده و به او رحمت خدا را بشارت دهند.


این مرجع تقلید با اشاره به اینکه در کشور نروژ به تازگی یک مسجد برای مسلمانان در حال احداث است افزود: امام جماعت این مسجد می‌گفت در کشور نروژ 22 ساعت شب و فقط دو ساعت روز است و مسلمانان این کشور روزه 22 ساعته می‌گیرند.


وی در ادامه گفت: البته اگر روزه برای دختر بچه‌های 9 ساله که تازه بالغ شده و ضعیف هستند و نمی‌توانند روزه بگیرند ضرر داشته باشد پدر و مادرها آنها را مجبور به روزه گرفتن نکنند. اگر دختر بچه توانایی دارد، به صورت کامل روزه بگیرد، اگر نمی‌تواند یک روز در میان روزه بگیرد و اگر باز هم نمی‌تواند در فصل زمستان قضای آن را به جا بیاورد.


آیت‌الله مکارم‌شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با هشدار نسبت به کشتار مسلمانان بی‌گناه در کشور میانمار گفت: در این کشور جمعیتی از بودایی‌های متعصب هزار نفر از مسلمانان را کشته‌اند و سر بریده‌اند.


وی با اشاره به اینکه آنها این درس را از وهابیون یاد گرفته‌اند افزود: چرا کشورهای اسلامی در برابر این جنایت موضع‌گیری نمی‌کنند؟ چرا مسلمانان میانمار بی‌دفاع مانده‌اند؟


استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امروز مسلمانان در کشور سوریه به جان هم افتاده‌اند تاکید کرد: 800 هزار نفر مسلمان در کشوری 40 میلیون نفری میانمار زندگی می‌کنند و این مسلمانان غریب مانده‌اند؛ مسلمانان دنیا باید فریاد برآوردند و سازمان ملل باید در این زمینه اقدامی انجام دهد و دولت میانمار را مسئول بداند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسئله گرانی در کشور بیان کرد: مسئولان باید کاری کنند که در ماه رمضان از نظر گرانی، مشکلات برای قشرهای ضعیف برطرف شود.


آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه مردم نیز باید با خودداری از خرید برخی کالاها در زمینه مبارزه با گرانی اقدامی انجام دهند گفت: دولت باید کمر همت ببندد و مجلسیان اندیشه کنند تا فشار از طبقات ضعیف برداشته شود.

 



کلمات کلیدی : مراجع تقلید ، مکارم شیرازی ، میانمار

سکوت در قبال کشتار مسلمان میانمار نمونه بارز دروغ حقوق بشری غرب

رهبر معظم انقلاب:
سکوت در قبال کشتار مسلمان میانمار نمونه بارز دروغ حقوق بشری غرب است

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به استثمار انسانها بوسیله تمدن غرب بعنوان تمدنی مبتنی بر مادیت و بدور از اخلاق و معنویت تأکید کردند: نمونه بارز ادعاهای دروغین غرب درباره اخلاق و حقوق بشر، سکوت این مدعیان در قبال کشتار هزاران انسان مسلمان در میانمار است.
به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، همزمان با اولین روز از ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، محفل انس با قرآن، عصر امروز (شنبه) در حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد. در این محفل نورانی که سرشار از عطر و طراوت معنوی قرآن بود، قاریان، حافظان و اساتید قرآن، آیاتی از قرآن کریم را قرائت کردند و گروههای جمع خوانی نیز در فضیلت رمضان کریم، به مدح و ثنای پروردگار پرداختند.


حضرت آیت الله خامنه ای در سخنانی در این محفل قرآنی، داعیه جمهوری اسلامی ایران را برپایی تمدنی متکی بر معنویت ناشی از قرآن و هدایت الهی دانستند و با اشاره به استثمار انسانها بوسیله تمدن غرب بعنوان تمدنی مبتنی بر مادیت و بدور از اخلاق و معنویت تأکید کردند: نمونه بارز ادعاهای دروغین غرب درباره اخلاق و حقوق بشر، سکوت این مدعیان در قبال کشتار هزاران انسان مسلمان در میانمار است.


ایشان افزودند: تمدن غرب در طول قرنهای گذشته نیز، هرجا که پا گذاشته است، جز فساد و استثمار انسانها نتیجه ای نداشته است.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: عزت، رفاه، پیشرفت مادی و معنوی، اخلاق نیک و غلبه بر دشمنان، فقط از طریق عمل به معارف قرآنی بدست خواهد آمد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به بیداری ملتهای اسلامی افزودند: اگر ملتهای اسلامی بتوانند تمدن مبتنی بر وحی الهی و معنویت و اخلاق را پایه گذاری کنند، بشر سعادتمند خواهد شد.


ایشان همچنین ترکیب عقل و عاطفه را در انس با قرآن بسیار سودمند خواندند و تأکید کردند: هنگامی که عقاید عقلانی قرآن با محبت عجین شود، زمینه عمل به قرآن فراهم و در نتیجه توفیقات جامعه اسلامی روزافزون خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی با اظهار خرسندی از گسترش نهضت انس با قرآن در کشور بویژه در میان جوانان، بر لزوم تدبر و تأمل در مفاهیم قرآنی و عمل به آن تأکید کردند.



کلمات کلیدی : کشتار ، مسلمان ، میانمار

میانمار کجاست؟

میانمار جایی هست که
چندین هزار مسلمان بی گناه،
اعم از کودکان و زنان
توسط بوداییان قتل عام می شوند...
مردم مسلمان میانمار
مطالب مرتبط:


کلمات کلیدی :
<      1   2   3      >
زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها جهت دریافت کد کلیک کنید